A protestánsok láthatatlan keze

Megy a háttérben a Gyilkos elmék aktuális epizódja. Egy őrült szekta túszul ejt két FBI-ügynököt, és azzal fenyegetőznek, hogy megölik a nőket és a gyerekeket is. A szokásos izgalom után persze jön a happyend.

A dráma egy pontján felhangzik minden őrült szektavezérek kötelező szövege, Dávid zsoltára a Zsoltárok könyvéből: Még ha a halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert te velem vagy; a te veszsződ és botod, azok vigasztalnak engem. Ez ez egyik a popkultúrában leggyakrabban használt bibliai idézetek közül. Miközben hallgatjuk, talán fel sem tűnik, hogy ez a verzió a Károli Gáspár-féle bibliafordításból származik. Ez egyrészt jogos, bár kétlem, hogy tudatos döntés lett volna a fordító részéről. Jogos, hiszen ez ugyanúgy protestáns fordítás, mint az angol nyelvterületeken legismertebbnek számító King James Biblia.

A tudatosságot viszont kétlem (bár bizonyítani természetesen nem tudom).  Azért kétlem, mert ez szövegváltozat annyira elterjedt, hogy a katolikus fordítás egy popkulturális környezetben idegenül hatna: Ha sötét völgyben járok is, nem félek a bajtól, hisz te velem vagy. Botod, pásztorbotod biztonságot ad.

Nem akarom ezt az egy mondatot abszolutizálni , hiszen ez csak egy példa. Példa arra – és ezt igyekszem a hallgatóknak is eléggé hangsúlyozni – hogy a protestantizmus kialakulásával milyen mély és hosszan tartó szakadás következett be az nyugati kultúrában. Nem csak a hit tartalma és külsőségei különböznek, hanem az életvilágok is. És ebbe beletartozik a populáris kultúra is.

Itt csak jelezni lehet, hogy érdemes belegondolni, milyen hatást gyakorolt a popkultúrára, hogy az elsősorban olyan ország(ok)ból érkezik, amelyek protestáns gyökerűek. A hatások közé tartozik, hogy ötletet kaptam arra, hogy popkulturális példákkal is fogom szemléltetni a protestantizmus és a katolicizmus közti kulturális különbségek máig érezhető hatását.

A végén pedig álljon egy jelenet a Ponyvaregényből, ahol Samuel L. Jackson egy bibliai hely (Ezékiel 25:17) értelmét magyarázza. A szöveg érdekessége, hogy az egy mondat kivételével nincs is a megjelölt helyen.

Nóbik Attila

egyetemi adjunktus, tanulmányi intézetvezető-helyettes Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Szeged, Petőfi sgt. 30-34, Tel: 06-62-544355, nobik@edpsy.u-szeged.hu A kurzusleírások és egyéb információk ezen a honlapon találhatóak: http://www.staff.u-szeged.hu/~nobik/

3 thoughts on “A protestánsok láthatatlan keze

  1. Nekem az a megdöbbentő, hogy a legtöbb sorozatban/filmben csak és kizárólag a szélsőség kerül szóba a vallásosság kapcsán. Rengeteg alkotásban vannak őrült emberek úgy beállítva, hogy a hitükre hivatkozva cselekednek (zárják el a gyermekeiket, vagy éppen bántják őket)…

    1. Ez igaz. Ehhez a konkrét történethez sem feltétlenül kellet volna a vallásos szekta. De abba is érdemes belegondolni, hogy egy olyan, eléggé vallásos társadalomban, mint az amerikai másképp vannak beágyazva ezek a kérdések.

Hozzászólás