botosjeti

Aki internetezett mostanában, szinte biztosan belefutott a botosjetibe. A botosjeti mém lett, a botosjetit kiötlő tanuló pedig közröhej tárgya. Pedig, szerintem, érdemes a képet más oldalról is nézni.

jeti1
Elsőre úgy tűnhet, hogy ez egy szimpla – j vs. ly – helyesírás feladat. Pedig, ahogy a mellékelt ábra mutatja, első körben képfelismerésről van szó. A feladat készítői feltételezték, hogy ezek a képek minden gyermek számára felismerhetőek. (Egy bárány lehet, hogy segített volna).

Adódik a kérdés, hogy egy gyermek, aki esetleg még sem képen, sem élőben nem látott juhászt – már ha ez a jó megoldás -, honnan ismerje fel. Lehet természetesen, hogy már látott, és tudja is, hogy mi az, csak éppen ott és akkor nem jutott eszébe. Lehet, hogy egyszerűen nem túl jó tanuló, ahogy arra esetleg a többi hibából következtetni is lehet.

Nekem két dolog jutott eszembe a képről. Egyrészt igazságtalannak tartom, hogy a megoldást a tanár aláhúzta. Ugyanis nem a helyesírást büntette, hiszen a botosjeti ezzel a “jével” kell írni. Egyértelműen az a hiba, hogy a gyermek nem ismerte fel a juhászt. Legalább részpontot lehetett volna adni. Nincs illúzióm, a mai magyar iskolarendszerben a legtöbb pedagógus ugyanígy aláhúzta volna.

Ez az eset  azt is jól mutatja, hogy az iskola mennyire stigmatizálja a hibát. Egyféle gondolkodás, egyféle megoldás, egyféle szín, verselemzés, bukfenc, stb. fogadható el.  Egyféle igazság van. És ez az iskolarendszer egyik nagy igazságtalansága.

A másik feltűnő dolog, hogy kisgyermekek még mernek próbálkozni. Nem tudom, csak valószínűsítem, hogy tudta, hogy ez nem a jó megoldás. Lehet, hogy csak brahiból írta be, ezt talán már sohasem tudjuk meg. De legalább megpróbálta, és kitalált egy formailag kifogástalan megoldást. És ez az a képesség, amit nagyon sok gyermek elveszít az az iskoláztatás végére. Mert az iskolarendszer nem tudja kezelni azokat, akik akárhogyan is másképpen gondolkodnak, ezért szankcionálja őket.

És ez nagyobb baly. mint ha nem tanulnának a Lyános vitézről.

Nóbik Attila

egyetemi adjunktus, tanulmányi intézetvezető-helyettes Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Szeged, Petőfi sgt. 30-34, Tel: 06-62-544355, nobik@edpsy.u-szeged.hu A kurzusleírások és egyéb információk ezen a honlapon találhatóak: http://www.staff.u-szeged.hu/~nobik/