fogyasztó dating

Gyermekkortörténet előadáson szoktam mondani, hogy a fogyasztói társadalom átalakította a párválasztási, ismerkedési szokásokat:  bár a kifejezés talán nem a legpontosabb, de mondhatjuk  hogy a randevú helyét a dating vette át. A dating fogalmához pedig szorosan hozzákapcsolódik a fogyasztás.

Már nem a korzón andalgunk, vagy a bálban járjuk a Kállai kettőst  hanem moziba, étterembe, kávézóba, kocsmába, színházba, múzeumba megyünk. És ilyenkor – bár természetesen nem lehet általánosítani – elvárás, hogy a költségek nagy(obb) részét a férfi fizesse. 

A posztmodern, posztindusztriális társadalmakban az identitás egyik forrása az egyén fogyasztási lehetőségeihez kapcsolódik. Érdemes hozzátenni, hogy a hagyományos társadalmakban a férfiak birtokolták az anyagi és szimbolikus javak  jó részét. Mára ez a helyzet megváltozott, így a férfidominancia hagyományos eszköze, a birtoklás már nem kizárólag az övék.

Így az önreklámozásuk egyik eszközévé  a fogyasztás válik, amelyen keresztül a státuszukat szimbolizálhatják.

Ez arról jutott eszembe, hogy tegnap a boltban a mögöttem álló két gimnazista lány egy értelmes, normális fiúról beszélgetett:

– Tegnap este hívott, hogy igyunk a híd alatt.
– Te szeretsz inni a híd alatt?
– Hát persze!

Persze a híd alatt lehet a Tiszapart, a liget, vagy a Tesco előtt is. A pénz lehet kevés, de az önreklámozás örök, így meg kell találni az egyensúlyt.

Nóbik Attila

egyetemi adjunktus, tanulmányi intézetvezető-helyettes Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Szeged, Petőfi sgt. 30-34, Tel: 06-62-544355, nobik@edpsy.u-szeged.hu A kurzusleírások és egyéb információk ezen a honlapon találhatóak: http://www.staff.u-szeged.hu/~nobik/

Hozzászólás